טיפולים

דיקור סיני

שורשיו של הדיקור הסיני (אקופנקטורה), הונחו עוד לפני 2,500 שנים ויש שאומרים שאף הרבה לפני כן. מאז הפך הדיקור לאחד הטיפולים המזוהים ביותר עם הרפואה הסינית המסורתית ובעשורים האחרונים יעילותו הוכחה גם בשורה ארוכה של מחקרים אקדמיים במערב. על פי הרפואה הסינית, אנרגיית החיים (הצ'י) זורמת בערוצים קבועים לאורך הגוף ולרוחבו. לערוצים אלו קוראים מרידיאניים. בהתאם לתפיסה זו, מצב של בריאות איתנה מאופיין בזרימה חופשית ומשוחררת של האנרגיה בגוף – שבאה לידי ביטוי בזרימת הדם, בתפקוד מערכת העיכול, בסילוק רעלים ועוד. מנגד, חסימות במרידיאניים פוגעות בזרימה החופשית של האנרגיה ויכולות להתבטא בכאב או בחולי. מטרת הדיקור היא להפעיל לחץ ממוקד בנקודות אסטרטגיות בגוף, כדי להשפיע על החסימות בזרימת הצ'י – ולשחרר אותן. מחקרים מראים כי דיקור עשוי לסייע לגוף לטפל בעצמו, בין היתר דרך שחרור חומרים כימיים בעלי תכונות אנטי דלקתיות ונוגדות כאב שמקלים על תחושות שליליות ומעוררים נינוחות ושלווה. בשנת 1997 אישר לראשונה משרד הבריאות האמריקני את הטיפול בדיקור סיני לאחר שבחן מחקרים רבים על אודותיו. מאז, הפך הדיקור לטיפול נפוץ ומקובל גם במוסדות רפואיים בכל רחבי העולם.

מה קורה במהלך הטיפול? לטיפול בדיקור סיני יש כמה שלבים: תחילה המטפל עורך תשאול כדי להתרשם מהמטופל, התלונות שלו, וההתקדמות שלו (אם מדובר בסדרת טיפולים), אחר כך עורכים לעיתים אבחון דופק ואבחון לשון, ומשם ממשיכים לדיקור עצמו. בסיום הדיקור כדי לתת מענה הוליסטי במידת הצורך המטפלים מתאימים צמחי מרפא, המלצות תזונה ופעילות גופנית. הדיקור מתבצע בעזרת מחטים דקות מאוד, חד-פעמיות וסטריליות, כך שהפעולה לא כואבת בשום צורה אלא להיפך – משרה רוגע ושלווה על המטופל. המחטים מפעילות לחץ עדין על נקודות שתומכות בתהליכי ריפוי באזורים שונים בגוף – גם אם לא מניחים אותן באזורים שבהם מטפלים. לדוגמה, במקרה של כאבי בטן, לא חייבים לטפל בבטן עצמה. במקרים רבים, דווקא דקירות בנקודות שונות בגב או על פני הידיים והרגליים יהיו יעילות יותר. לתפיסה הזאת יש גם ביסוס ברפואה המערבית – שכן מערכת העצבים מקשרת בין האזורים השונים בגוף בצורה שבה איברים שונים מושפעים זה מזה. לאילו בעיות רפואיות הטיפול יכול לסייע? מחקרים הראו כי טיפול בדיקור בהחלט עשוי לסייע לשורה של בעיות רפואיות ומנטליות נפוצות.

אלו חלק מהמצבים שיכולים להשתפר בעקבות הטיפול: כאבי ראש ומיגרנות כאבי גב וצוואר בעיות שלד ושרירים בעיות פריון בנשים ובגברים תסמונת קדם וסתית מגוון מחלות פנימיות חרדה, מתחים ולחץ נפשי בעיות שינה לרבות נדודי שינה או עייפות כרונית לחץ דם גבוה פציאליס (שיתוק בפנים) כאבי פיברומיאלגיה תופעות גיל המעבר סוכרת נטייה למחלות זיהומיות חוזרות פציעות ספורט מחלות עור בעיות במערכת הנשימה אסתמה אסתמה בילדים אטופיק דרמטיטיס ברונכיטיס שיעול נזלת התקררות דלקות אוזניים חוזרות נוזלים באוזניים בעיות במערכת העיכול שלשול עצירות עצירות בהריון כאבי בטן גזים ריפלוקס ביעותי לילה חרדות ופחדים הרטבות לילה בעיות התפתחות וגדילה אלרגיה בעיות קשב וריכוז היפראקטיביות

טווינא

שיטת טיפול מגע (עיסוי) סינית עתיקה מאוד. כאשר הולכים אחורה אפשר למצוא תיעוד לשיטת הטיפול שנחשבה אז לדרך הטובה ביותר לשמור על הבריאות של תינוקות ילדים מבוגרים כאחד. הטווינא משלבת מספר אלמנטים עיקריים: • עיסוי לרקמות הרכות – שרירים, גידים, רצועות ורקמות חיבור. • מניפולציות – טיפול במפרקים, הגדלת טווח תנועה והשפעה על העצמות. • את הטווינא מבצעים על גבי מרידיאניים (רשת ערוצי אנרגיה שחוצים את הגוף לאורך ולרוחב), על גבי נקודות דיקור ואזורי השפעה ראשיים בגוף, ואלה גורמים לשיפור המצב ולאיזון כללי בגוף. • למצבים נפשיים - מרגיעה ומניעה צ'י (אנרגיה) ודם בצורה יעילה מאוד. • מטפלת בבעיות פנימיות (פציאליס, עצירויות, כאבי מחזור ועוד). כמו בכל תחומי הטיפול ברפואה משלימה גם הטווינא מנסה להבין את הבעיה הרפואית ולתת מענה לא רק לתסמינים ולכאבים, אלא גם לשורש הגורם לבעיה. המילה טווינא מורכבת משתי תנועות טויי (Tui) ו-נא (Na) הפירוש של התנועות האלה הוא לדחוף וללחוץ והוא מעיד על אופי הטיפול בשיטה זאת. איך זה עובד? אחרי תשאול ואבחון שנמשכים מספר דקות, ניגשים לטיפול המגע. המטופל יושב על כיסא או שוכב על מיטת טיפולים. בשונה מעיסוי רפואי הוליסטי, הטיפול נעשה על בגדים ומאפשר אינטימיות ונוחות למטופל (לכן מומלץ להגיע לטיפול בבגדים נוחים – כמו טרנינג ובגדי כותנה). המטפל יכול להשתמש בעזרים נוספים כמו כוסות רוח ומנורת חימום. לכל מטופל, בעיה רפואית שונה ומאפיינים ייחודיים שונים כמו מבנה גוף, היסטוריה ובעיה רפואית. לכן יישום הטיפול משתנה עבור כל מטופל, השינויים יכולים להתבטא אפילו בעוצמת המגע שמפעיל המטפל בזמן העיסוי. השאיפה של מטפל הטווינא היא להחזיר לגוף ולנפש את האיזון שאבד, ולשם כך, מעבר לטיפול המגע הוא ישתמש גם בלחיצות בנקודות האקופונקטורה (טכניקה שבה מעוררים נקודות מסוימות בגוף שמקדמות את תהליך הריפוי). טכניקות הטיפול בטווינא דינמיות ואפשר להתאים אותן למטופל על פי מבנה הגוף שלו, סוג הבעיה ממנה הוא סובל ומידת החומרה שלה. עוצמת המגע משתנה מעיסוי שטחי, עדין ואיטי עד לעיסוי עמוק, חזק ומהיר. הטווינא נחשבת לייחודית כי היא מציעה טיפול במגוון רחב של בעיות אורתופדיות וכאב. לאילו מצבים בריאותיים השיטה יכולה לעזור? הטווינא יכולה לטפל בשורה ארוכה של בעיות ומצבים בריאותיים (גם אלו שחושבים שאין פתרון לבעיה שלהם) החל מכאבים אורתופדיים קלים ומורכבים, כאבי גב וצוואר, דרך בעיות בשלד ובמפרקים, בכתף קפואה, בעיות ברכיים וקרסוליים, טניס אלבו וכדומה, ובשלל בעיות נוספות ועד למצבי דלקת שונים כגון: פיברומיאלגיה, דלקות פרקים ופציעות ספורט.

צמחי מרפא

טיפול בצמחי מרפא ברפואה הסינית הרפואה הסינית היא תורה קדומה שפותחה לפני אלפי שנים. הידע שנצבר בה לאורך ההיסטוריה רב והיעילות שלה גרמה לה להתפשט הרבה מעבר לגבולות המדינה הוותיקה. למעשה, בעידן שלנו, חלק מהטיפולים של הרפואה הסינית מוטמעים גם במרכזים רפואיים בכל רחבי העולם, הודות ליעילות שלהם, שהוכחה גם במחקרים מדעיים. מטפלים ברפואה הסינית לומדים לעומק על השימוש בצמחי מרפא ועל התאמתם לבעיות רפואיות שונות. השלב הראשון והחשוב ביותר בטיפול כזה הוא האבחון – שנמשך בין חצי שעה לשעה וכולל אבחון דופק, אבחון לשון, בדיקה פיזית ותשאול מעמיק. לאחר מכן, המטפלים רוקחים בעצמם פורמולה של צמחי מרפא המבוססת על צמח דומיננטי שמכונה "קיסר" ועוד צמחים נלווים המכונים "שרים". השילוב בין הצמחים נועד כדי לא רק לפתור את הבעיה הספציפית שממנה סובל המטופל, אלא גם להביא לשיפור מקיף בבריאות הגוף והנפש. הטיפול הזה בדרך כלל ישולב עם טיפולים נוספים מתוך הרפואה הסינית כמו דיקור סיני שעשוי בהחלט להעצים את האפקט של תהליך הריפוי. ברפואה הקונבנציונלית יש התוויות מדויקות לטיפול בכל בעיה רפואית, בעוד שברפואה הסינית, הטיפול מותאם באופן אישי לכל אדם על בסיס בחינת מצבו הייחודי. כאמור, זוהי פורמולה בהתאמה אישית שלוקחת בחשבון היבטים רבים בפעילות הגוף והנפש שבמקרים רבים נסתרים מעינינו. מתי מומלץ להגיע לטיפול בצמחי מרפא סיניים? הטיפולים ברפואה הסינית, בהם הטיפול בצמחי מרפא, יכולים לסייע בשורה ארוכה של בעיות רפואיות. הם יכולים לסייע בטיפול הרפואי: במיגרנות בכאבים כרוניים בבעיות שינה בנשירת שיער במחלות עור בדלקות במחלות מפרקים ובמחלות אוטואימוניות לנשים, הטיפול עשוי לסייע גם בהתמודדות עם כאבי מחזור, בעיות פוריות, תופעות גיל המעבר ואפילו תסמיני ההריון. עם זאת, חשוב להבין שהטיפול לא נועד להחליף את הטיפול הרפואי אלא כאמור לסייע לו ולתמוך בו. אולם במקרים מסוימים צמחי המרפא עשויים להפחית את השימוש בתרופות עם תופעות לוואי משמעותיות יותר.

כוסות רוח

כוסות רוח עשויות לרוב מזכוכית, פלסטיק או סיליקון. שולי הכוס מעוגלים כדי למנוע פגיעה בעור המטופל. במהלך הטיפול נוצר תת-לחץ בחלל הכוס באמצעות אש או באמצעות משאבה. הכוס מונחת על גבי העור של המטופל ושואבת את העור והרקמות אשר מתחתיו אל תוך חלל הכוס ומשפיעה על זרימת הדם והחמצ באותו אזור. המטרה ליצור תנועה והרפייה של האזור וכך אפשר להוריד כאב ומגבלה בתנועה

דיקור קוסמטי


הרפואה הסינית כובשת בעשורים האחרונים את העולם המערבי כשיטת טיפול מעמיקה ויעילה, המסייעת במגוון בעיות ותסמינים רפואיים ומזה אלפי שנים היא משמשת גם לטיפולי אנטי אייג'ינג טבעיים ולא פולשניים. שורשיו של הדיקור הסיני (אקופנקטורה) נמצאים כבר לפני כ-2,500 שנה (ויש האומרים שאף הרבה לפני כן) וכתבים עתיקים מספרים כי פילגשיו של הקיסר הגדול נהגו לטפח את עור פניהן באמצעות דיקור ושימוש בצמחי מרפא, במטרה לשמר את הנעורים.

באמצעות דיקור בטכניקות ייחודיות אפשר להביא להחייאת והצערת עור הפנים ולשיפור במגוון תסמינים אסתטיים אחרים, ללא כל צורך בניתוחים או הזרקות כימיקלים, אלא רק באמצעות חיזוק תהליכי בניית הרקמות הטבעיים של הגוף בשכבת העור ובאיברים הפנימיים.

על פי הרפואה הסינית, אנרגיית החיים (הצ'י) זורמת בערוצים קבועים לאורך הגוף ולרוחבו (כולל בפנים). לערוצים אלו קוראים מרידיאניים. מצב של בריאות מאופיין בזרימה חופשית ומשוחררת של האנרגיה בגוף, אם זה דם בכלי הדם, פסולת החוצה מהגוף וכדומה. לדיקור במרידיאנים יכולת לפתוח "חסימות" ולסייע לזרימה החופשית של הצ'י.

כך הרפואה הסינית משתמשת בצורה מיטבית בפוטנציאל הטבעי של הגוף להתחדשות, על ידי הזרמה מוגברת של אנרגיה חיונית (צ'י) ואספקת חמצן לרקמות. הטיפול מביא לריענון וחידוש תאי העור, ייצור קולגן טבעי והחייאה של עור הפנים. התהליך מעודד מטבוליזם של תאי העור, ניקוז רעלים ויצירת תאי עור חדשים, משפר את גמישות שרירי הפנים, חיזוקם ומתיחתם ומאט את תהליך ההזדקנות.

הטיפול האסתטי ברפואה הסינית יכול לתרום להרגעת הנפש, כמעט ואינו כרוך בכאב ומהווה אלטרנטיבה טבעית, בטוחה וזולה יחסית לטיפולים קוסמטיים מקובלים.

לאילו מצבים יכול לסייע?

  • קמטים
  • צניחת עפעפיים
  • אקנה
  • צלקות
  • כתמים שחורים
  • ריפיון שרירי פנים
  • פיגמנטציה

מה קורה במהלך הטיפול?

היות והמראה החיצוני שלנו הוא ביטוי של תהליכים פנימיים בגוף, מתייחס הטיפול ברפואה הסינית לטיפול בתסמינים החיצוניים ובמקביל גם לטיפול בשורש הבעיה תוך תמיכה וחיזוק האיברים והמערכות הפנימיות. כך למשל נטייה לסימנים שחורים מתחת לעיניים יכולה להיות קשורה לחוסר איזון של המערך האנרגטי של הכבד, הכליות ולפעמים גם של הטחול והלבלב.

תהליך מקיף ויסודי יטפל בשני קצוות הבעיה ויביא לשיפור במצב בריאותו של המטופל. לכן כל טיפול מתחיל באבחון של מצב האיברים, על פיו מתאימים את הדיקור באופן אישי ומיוחד למבנה האינדיבידואלי של המטופל או המטופלת. לאחר האבחון מבצעים עיסוי פנים ממוקד להזרמת צ'י ודם לפנים ואז את הדיקור עצמו, באמצעות מחטים דקיקות בפנים ובגוף.

כדי להבטיח שנוכל להשיג תוצאות מיטביות אנו משלבים הנחיות לתזונה ואורח חיים ששומר על מראה חיוני ובריא. כל מפגש נמשך כ-45 דקות. הטיפול כמעט ואינו כרוך בכאב, אין תקופת החלמה או סכנה של תופעות לוואי, צלקות, פגיעה בהבעות הפנים, א-סימטריה או שליטה בשרירי הפנים. בתום הטיפול נשמרות התחושות והבעות הפנים הטבעיות.

כדי להשיג הטבה מרבית מומלץ לחזור על הטיפול בתדירות של 2-1 לשבוע, במשך 12-8 שבועות. לשימור התוצאות בתום סדרת הטיפולים, מומלץ גם להקפיד להגיע אחת לחודש לטיפול תחזוקה.

איך להתכונן לטיפול?

אם זוהי פגישתכם הראשונה עם המטפל, חשוב שתמסרו לו את ההיסטוריה הרפואית שלכם – ניתוחים (גם קוסמטיים), תרופות שאתם נוטלים, פציעות שעברתם, שברים, תאונות, רגישויות, אלרגיות, תגובות מיוחדות לטיפולים קודמים שעברתם וכדומה. במידה ויש בידכם תוצאות של בדיקות או הדמיות – הביאו אותם איתכם. כדי שהמטפל שלכם ידע איך לטפל בכם – הוא חייב להכיר אתכם.

אם מדובר בטיפול המשך – חשוב לעדכן את המטפל בכל שינוי במצבכם הבריאותי.

Scroll to Top